Styrelsen för Specialfastigheter Sverige AB har utsett Alexandra Laurén till ny vd

Alexandra Laurén har utsetts till ny vd för Specialfastigheter. Hon kommer närmast från rollen som affärsenhetschef för Bonava Sverige. Alexandra Laurén tillträder rollen under hösten 2023, dock senast den 20 oktober 2023. Styrelsen har från den 1 juli 2023 interimt utsett Charlotte Hybinette till vd, utöver sitt uppdrag som styrelseledamot, fram till dess att Alexandra Laurén tillträder sin tjänst.

Alexandra är utbildad ingenjör och har lång erfarenhet av ledarroller och affärsutveckling inom fastighetsbranschen, med inriktning på projektutveckling. Alexandra kommer närmast från en roll som affärsenhetschef för Bonava Sverige där hon också ingår i koncernledningen för Bonava AB. Alexandra har dessförinnan haft en roll som vice vd i Skanska Sverige där hon ansvarat för både bostadsutveckling och kommersiell fastighetsutveckling samt hyresaffären. Tidigare har Alexandra haft roller inom entreprenadverksamheten och även haft ansvar för hållbarhet, innovation och marknad på Skanska Sverige.

– Jag är mycket glad över att få presentera Alexandra Laurén som ny vd för Specialfastigheter. Omvärldsläget har bidragit till att Specialfastigheter befinner sig i kraftig tillväxt med en projektvolym som är större än någonsin. Alexandra Lauréns breda erfarenhet från fastighetsbranschen och expertis inom projektutveckling kommer vara mycket värdefull för bolaget i denna fas. Med Alexandra får Specialfastigheter en affärsmässig och inspirerande ledare med ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor, redo att ta Specialfastigheters organisation vidare i tillväxtresan med erbjudandet om säkra, funktionella, effektiva och hållbara lokaler som aktivt bidrar till våra kunders samhällsviktiga verksamhet. Jag ser fram mot att samarbeta med Alexandra som Specialfastigheters nya vd, säger Eva Landén, styrelseordförande Specialfastigheter Sverige AB.

– Jag ser verkligen fram emot att få vara med på Specialfastigheters tillväxtresa. Bolaget är en viktig samhällsaktör med hög målsättning inom hållbarhet, vilket ska bli väldigt roligt att få vara en del av framåt, säger Alexandra Laurén.

Alexandra Laurén tillträder rollen under hösten 2023, dock senast den 20 oktober 2023. Åsa Hedenberg lämnar såsom tidigare kommunicerats sin tjänst den 30 juni 2023. Styrelsen har från den 1 juli 2023 interimt utsett Charlotte Hybinette till vd, utöver sitt uppdrag som styrelse­ledamot, fram till dess att Alexandra Laurén tillträder sin tjänst.

För mer information vänligen kontakta:

Eva Landén, styrelseordförande, Specialfastigheter Sverige AB, tel: 070-6588186
Hanna Janson, kommunikationschef, Specialfastigheter Sverige AB, tel: 070-3896210