Halvårsrapport 2018: Stärkt förvaltningsresultat och högre marknadsvärde

Specialfastigheters förvaltningsresultat har stigit med 9 procent och uppgår till 701 Mkr (673 Mkr). Marknadsvärdet har sedan årsskiftet ökat med drygt 900 Mkr till 25 935 Mkr (25 002 Mkr). Periodens resultat uppgick till 1 107 Mkr (489 Mkr), en ökning med 126 procent. Resultatet ökade främst tack vare högre hyresintäkter, högre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter samt lägre skattekostnader.

– Vi fortsätter visa upp en verksamhet i utveckling med ökade hyresintäkter och ökat förvaltningsresultat. Den allt intensivare debatten om säkerheten i samhället pekar på en fortsatt stark efterfrågan på säkerhetsfastigheter och vi ökar våra investeringar för att möta den, säger vd Åsa Hedenberg.

Hållbar verksamhet

Under perioden har vi publicerat vår första investerarrapport för de gröna obligationer vi emitterade i november. Vi har också erhållit vårt miljöcertifikat enligt ISO 14001.

Säkerhet är ett av våra kärnvärden och därför känns det extra roligt att vi har fått överlämna en ny, säker tingsrättbyggnad till Domstolsverket i Lund. Som ett led i vårt säkerhetsarbete har vi gått med i en sammanslutning för säkra byggarbetsplatser, Håll nollan, med målet att inga olyckor ska ske i byggbranschen.

Vi har fortsatt vårt arbete med att bli en ännu attraktivare arbetsgivare. Ett gott betyg på vår framgång är att vi mottagit första pris för högst attraktiv arbetsgivarindex av Nyckeltalsinstitutet. Under Järvaveckan deltog vi i rundabordssamtal tillsammans med Fastighetsägarna för att uppmuntra fler företag att ta emot praoelever.

Halvårsrapporten finns att läsa här.