Startsidan
Press

Pressmeddelanden

Ökade hyresintäkter och förbättrat förvaltningsresultat

2020-10-21

Specialfastigheters delårsrapport januari-september 2020 visar på en stabil verksamhet och återhämtad kapitalmarknad.

  • Hyresintäkterna ökade med 4,8 % till 1 601 (1 528) Mkr
  • Förvaltningsresultatet ökade med 6,3 % till 1 179 (1 109) Mkr
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -557 (41) Mkr
  • Periodens resultat uppgick till 526 (889) Mkr
  • Marknadsvärdet på fastigheter har sedan årsskiftet ökat till 29 171 (29 037) Mkr

Specialfastigheters hyresintäkter fortsätter att öka och ännu ett starkt förvaltningsresultat levereras. Marknadsvärdet på fastigheterna har också ökat detta kvartal, där investeringar står för den största delen. Kapitalmarknaden är åter likvid och det finns mycket kapital som söker placeringar.

– Flera av våra kunder ser över sina verksamheter inklusive lokalerna och föreslås få ökade anslag i budgetpropositionen. Som fastighetsägare står vi redo att hjälpa dem, säger Åsa Hedenberg.

Delårsrapporten i sin helhet hittar du här.

Anna Lundblad ny bolagsjurist på Specialfastigheter

2020-09-23  |  Hanna Janson

Specialfastigheter har rekryterat Anna Lundblad som ny bolagsjurist. Hon kommer närmast från det statligt ägda fastighetsbolaget Jernhusen där hon i sin roll som bolagsjurist bland annat arbetat med affärsjuridik, fastighets- och entreprenadrätt samt bolagsrätt.

Anna Lundblad har lång erfarenhet från ytterligare arbetsgivare i fastighetsbranschen men även från bankvärlden.

– Jag ser verkligen fram emot att ansvara för juridiken på Specialfastigheter. Bolagets fastighetsbestånd är unikt och spännande och Specialfastigheter har en viktig samhällsfunktion att fylla. Det blir en intressant och utvecklande utmaning för mig att få sätta mig in i de specifika frågor bolagets affär innebär, säger Anna Lundblad.

– Vi välkomnar Anna Lundblad som bolagsjurist till Specialfastigheter. Hon har stor och bred juridisk kompetens som kommer väl till pass i vår verksamhet. Hon har också en bakgrund inom den statliga bolagsvärlden med erfarenhet från compliancerapportering och bolagsformalia som är värdefullt för Specialfastigheter, säger Cecilia Vestin, affärschef på Specialfastigheter.

Anna Lundblad kommer att tillträda tjänsten 10 november.

Claes Rasmuson ny CFO på Specialfastigheter

2020-09-15  |  Hanna Janson

Specialfastigheter har rekryterat Claes Rasmuson som ny CFO. Han kommer närmast från det statligt ägda gruvföretaget LKAB och en tjänst som avdelningschef för strategi och affärsutveckling. Han har även under en period varit tillförordnad CFO och suttit med i koncernledningen.

Claes Rasmuson har också lång erfarenhet från finansbranschen, både i Sverige och internationellt, som finansanalytiker inom ett flertal olika branscher.

– Jag ser verkligen fram emot arbetet som CFO på Specialfastigheter och att få sätta mig in i verksamheten och dess förutsättningar. Specialfastigheter har utvecklats starkt de senaste åren och jag vill tillsammans med mina kollegor bidra till en fortsatt positiv trend med fokus på hållbarhet och långsiktigt värdeskapande, säger Claes Rasmuson.

– Vi är glada att få Claes som CFO till Specialfastigheter. Han har värdefull erfarenhet inom framförallt finans- och verksamhetsutveckling som kommer väl till pass då vi står inför en expansiv period med stor efterfrågan på säkerhetsfastigheter och den speciella kompetens som behövs för att förvalta dessa, säger vd Åsa Hedenberg.

Claes Rasmuson tillträder tjänsten i december. Han kommer att ingå i Specialfastigheters ledningsgrupp.

Förvaltningsresultat förbättrat med 5 % i vår halvårsrapport

2020-07-10  |  Åsa Hedenberg

Specialfastigheters halvårsrapport visar på en stabil verksamhet med ökade hyresintäkter och ett starkt förvaltningsresultat som ökat med 5 procent sedan föregående år.

  • Hyresintäkterna ökade som en följd av nya hyresavtal med 7,2 % till 1 159 (1 081) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, och det leder till en ökning av förvaltningsresultatet med 4,9 % till 764 (728) Mkr
  •  Orealiserade värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -603 (204) Mkr och på finansiella instrument till 53 (-21) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år
  • Periodens resultat efter skatt är lägre än föregående år 165 (574) Mkr, vilket främst beror på lägre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheterna
  • Bedömt marknadsvärde på fastigheterna vid första halvårets utgång uppgick till 28 903, en minskning med 0,5 % sedan årsskiftet

 

Stabil verksamhet med samhällsansvar
Specialfastigheters intäkter kommer nästan uteslutande från kunder som utgörs av myndigheter, vilket skapar stor trygghet i en osäker konjunktur. Vi har bevakat hur covid-19 påverkar vår projekt- och förvaltningsverksamhet och har hittills upplevt relativt små effekter. Vi känner samtidigt ett samhällsansvar för arbetstillfällen och ekonomi och har arbetat aktivt med att se vilka drift- och underhållsåtgärder och projekt som kan utföras nu, eller tidigareläggas.

På årsstämman i april beslutades om en utdelning om 570 Mkr till ägaren, staten.

Att investera i framtiden kräver hållbara satsningar
Många av Specialfastigheters kunder har omfattande behov både vad gäller modernisering och expansion av lokaler. Samtidigt finns en medvetenhet om att samhällets och därmed kundernas ekonomiska resurser kan bli starkt begränsade framöver då statens utgifter för coronakrisen är stora. Arbete sker hela tiden inom bolaget med att effektivisera organisationen och leveransen för att minska kostnaderna.

Halvårsrapporten i sin helhet hittar du här.

För ytterligare information kontakta vice vd/CFO Kristina Ferenius på tel: 010-788 62 11 eller vd Åsa Hedenberg, tel: 010-788 62 01.

 

Vi deltar i unikt samarbete kring biologisk mångfald

2020-07-08  |  Emelie Ribbert

Åtta stora svenska företag från fyra branscher går nu samman i projektet ”Näringslivets Värderingsmetod för Biologisk Mångfald”. Bakom det unika initiativet och samarbetet står Specialfastigheter, Boliden, Cementa, LKAB, SCA, Skellefteå Kraft, Svenska Kraftnät och Vattenfall.

De deltagande bolagen använder på olika sätt mycket mark i sina respektive verksamheter och har alla identifierat biologisk mångfald som en väsentlig fråga för både hållbarhetsarbetet och affärerna. Målet med projektet, som leds av konsultföretaget Ecogain, är att ta fram ett verktyg som ska värdera och kvantifiera vad som sker vid markanvändning.

Biologisk mångfald är en viktig hållbarhetsfråga för oss på Specialfastigheter, inte minst eftersom vi äger mycket mark och skog vid våra fastigheter. Tillsammans med andra stora svenska aktörer från olika branscher samlas vi nu för att utveckla väl förankrade värderings- och mätmetoder inom området biologisk mångfald. Metoderna ska sedan underlätta arbetet med att sätta relevanta mål, genomföra åtgärder som ger verklig effekt och följa upp åtgärder på ett effektivt sätt.

Till arkivet