Startsidan
Press

Pressmeddelanden

Förvaltningsresultat förbättrat med 5 % i vår halvårsrapport

2020-07-10  |  Åsa Hedenberg

Specialfastigheters halvårsrapport visar på en stabil verksamhet med ökade hyresintäkter och ett starkt förvaltningsresultat som ökat med 5 procent sedan föregående år.

  • Hyresintäkterna ökade som en följd av nya hyresavtal med 7,2 % till 1 159 (1 081) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, och det leder till en ökning av förvaltningsresultatet med 4,9 % till 764 (728) Mkr
  •  Orealiserade värdeförändringar på fastigheterna uppgick till -603 (204) Mkr och på finansiella instrument till 53 (-21) Mkr jämfört med motsvarande period föregående år
  • Periodens resultat efter skatt är lägre än föregående år 165 (574) Mkr, vilket främst beror på lägre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheterna
  • Bedömt marknadsvärde på fastigheterna vid första halvårets utgång uppgick till 28 903, en minskning med 0,5 % sedan årsskiftet

 

Stabil verksamhet med samhällsansvar
Specialfastigheters intäkter kommer nästan uteslutande från kunder som utgörs av myndigheter, vilket skapar stor trygghet i en osäker konjunktur. Vi har bevakat hur covid-19 påverkar vår projekt- och förvaltningsverksamhet och har hittills upplevt relativt små effekter. Vi känner samtidigt ett samhällsansvar för arbetstillfällen och ekonomi och har arbetat aktivt med att se vilka drift- och underhållsåtgärder och projekt som kan utföras nu, eller tidigareläggas.

På årsstämman i april beslutades om en utdelning om 570 Mkr till ägaren, staten.

Att investera i framtiden kräver hållbara satsningar
Många av Specialfastigheters kunder har omfattande behov både vad gäller modernisering och expansion av lokaler. Samtidigt finns en medvetenhet om att samhällets och därmed kundernas ekonomiska resurser kan bli starkt begränsade framöver då statens utgifter för coronakrisen är stora. Arbete sker hela tiden inom bolaget med att effektivisera organisationen och leveransen för att minska kostnaderna.

Halvårsrapporten i sin helhet hittar du här.

För ytterligare information kontakta vice vd/CFO Kristina Ferenius på tel: 010-788 62 11 eller vd Åsa Hedenberg, tel: 010-788 62 01.

 

Vi deltar i unikt samarbete kring biologisk mångfald

2020-07-08  |  Emelie Ribbert

Åtta stora svenska företag från fyra branscher går nu samman i projektet ”Näringslivets Värderingsmetod för Biologisk Mångfald”. Bakom det unika initiativet och samarbetet står Specialfastigheter, Boliden, Cementa, LKAB, SCA, Skellefteå Kraft, Svenska Kraftnät och Vattenfall.

De deltagande bolagen använder på olika sätt mycket mark i sina respektive verksamheter och har alla identifierat biologisk mångfald som en väsentlig fråga för både hållbarhetsarbetet och affärerna. Målet med projektet, som leds av konsultföretaget Ecogain, är att ta fram ett verktyg som ska värdera och kvantifiera vad som sker vid markanvändning.

Biologisk mångfald är en viktig hållbarhetsfråga för oss på Specialfastigheter, inte minst eftersom vi äger mycket mark och skog vid våra fastigheter. Tillsammans med andra stora svenska aktörer från olika branscher samlas vi nu för att utveckla väl förankrade värderings- och mätmetoder inom området biologisk mångfald. Metoderna ska sedan underlätta arbetet med att sätta relevanta mål, genomföra åtgärder som ger verklig effekt och följa upp åtgärder på ett effektivt sätt.

Josef Guttenkunst ny chef för Projekt och Teknik

2020-06-15

Specialfastigheter har rekryterat Josef Guttenkunst som ny chef för Projekt och Teknik. Han kommer närmast från Familjebostäder där han under flera år arbetat som konsult och projektchef. Innan dess var han vd för byggentreprenören Ängabyggen AB och har tidigare arbetat främst med fastigheter, ledarskap, ledningsgruppsarbete, investeringsprocesser och utvecklingsfrågor. Han har erfarenhet av projekt, både som beställare och utförare.

Josef Guttenkunst är även engagerad inom styrelsearbete. Han har i dagsläget styrelseuppdrag hos Slumra AB, Liccuid AB och Företagarna.

”Jag har en bred erfarenhet från affärsdrivande och förvaltande bolag. I Specialfastigheter har jag funnit ett stabilt bolag med en spännande framtid, komplexa fastigheter och både kunniga och välkomnande medarbetare. Jag ser verkligen fram mot att få vara en del av Specialfastigheter och kunna bidra till företagets fortsatta utveckling och framgång”, säger Josef Guttenkunst.

”Vi välkomnar Josef som ny chef för Projekt och Teknik och som ny medarbetare hos oss”, säger vd Åsa Hedenberg. ”Han kommer med sin erfarenhet och kompetens inom bland annat ekonomi, process och organisation att bidra till att vi fortsätter att utveckla bolagets projektverksamhet och leverera kundnytta i form av säkra, effektiva och hållbara fastigheter.”

Första spadtaget för nytt bostadshus på anstalten Hall

2020-06-12  |  Hanna Janson

I strålande sol i tidvis friska vindar samlades en begränsad skara för att bevittna det första spadtaget för utbyggnaden av anstalten Hall.

Satsningen är ett led i att modernisera och utöka anstaltens kapacitet. Byggprojektet innebär att en ny byggnad, kallad hus A, uppförs med 120 platser för klienter och med lokaler för bland annat arbetsdrift och studier. Lokalarea blir ca 7 500 kvm. Huset byggs inom det befintliga anstaltsområdet och certifieras enligt Miljöbyggnad nivå Guld.

De som greppade varsin spade var Kriminalvårdens generaldirektör Martin Holmgren, Skanska Sveriges vd Gunnar Hagman och Specialfastigheters vd Åsa Hedenberg. Martin Holmgren talade om detta spadtag som början på en kapacitetsökning där målet är att skapa 2000 häktes- och anstaltsplatser inom 10 år. Åsa Hedenberg talade bland annat om det viktiga samarbetet med kunden för att förstå dennes behov, om vikten av att bygga säkert, långsiktigt, hållbart och förvaltningsbart. Och om att tidigt knyta till sig entreprenören för att öka samskapandet och effektiviteten.

Hus A planeras stå färdigt hösten 2022. Hela ombyggnaden på Hall beräknas vara klar 2026.

Foto: Kriminalvården

Vi sjösätter ny fastighetsorganisation för ökad kundnytta

2020-06-04  |  Åsa Hedenberg

Vi arbetar med att sjösätta en ny fastighetsorganisation som träder i kraft den 1 september 2020. I stora drag handlar det om att få en mer enhetlig fastighetsförvaltning med större fokus på drift och underhåll, mer renodlade roller och att bättre nyttja kompetensen i organisationen. Målsättningen är att vårt nya arbetssätt ska öka kundnyttan.

Ramverket för den nya fastighetsorganisationen är satt, men vi har valt att inkludera våra medarbetare i förändringsprocessen vilket gör att vi tillsammans kommer att arbeta fram en bra och välfungerande organisation fram till den 1 september. Vi kommer att återkomma med mer information efter sommaren.

Alla medarbetare kommer få möjlighet att vara kvar i företaget och vi utökar vår förvaltningsorganisation med fem personer. Driftteknikerna kommer i huvudsak fortsätta arbeta i samma byggnader som tidigare. Detsamma gäller i stort för övriga fastighetsorganisation men många har då nya roller.

Till arkivet