Startsidan
Press

Pressmeddelanden

Fortsatt positivt förvaltningsresultat i delårsrapport för Q3

2019-10-16

Förvaltningsresultatet för perioden steg för tredje kvartalet i rad och ökade med 3,2 %. Hyresintäkterna har ökat då nya hyresavtal tecknats, men det har även kostnaderna för drift och finansiering.

  • Hyresintäkterna ökade med 4,8 % till 1 632 (1 549) Mkr
  • Förvaltningsresultatet ökade med 3,2 % till 1 109 (1 075) Mkr
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 41 (578) Mkr
  • Periodens resultat minskade med 40,5 % till 889 (1 494) Mkr
  • Marknadsvärdet på fastigheter har sedan årsskiftet ökat till 27 980 (27 288) Mkr

 

– Det är glädjande att vårt förvaltningsresultat liksom hyresintäkterna fortsätter att stiga. Vi räknar med att de höjda anslag som i budgetpropositionen föreslås till våra kunder leder till ytterligare investeringar för oss, säger vd Åsa Hedenberg.

Samverkan med kunder, leverantörer och med branschen genom bland annat workshops, strategiska dialoger och deltagande i referensgrupper har fortsatt, för att växla upp tempot och få mer effekt i hållbarhetsarbetet. Ledningen har också sett över bolagets betydande miljöaspekter och väsentliga hållbarhetsområden.

Delårsrapporten finns att läsa i sin helhet här.

Fortsatt stabilt förvaltningsresultat i delårsrapport för Q2

2019-07-10

Resultatet för halvåret minskade jämfört med motsvarande period 2018, främst till följd av lägre orealiserade värdeförändringar på förvaltningsfastigheter då inga större förändringar gällande fastigheternas direktavkastningskrav har skett. De orealiserade värdeförändringarna under perioden uppgår till 20 Mkr jämfört med 460 Mkr föregående år. Högre hyresintäkter till följd av nya hyresavtal påverkade förvaltningsresultatet positivt.

  • Hyresintäkterna ökade med 5,7 %
  • Förvaltningsresultatet ökade med 3,8 %
  • Värdeförändringar på fastigheterna uppgick till 20 (460) Mkr
  • Periodens resultat minskade med 48,2 % till 574 (1 107) Mkr
  • Marknadsvärdet på fastigheter uppgick till 27 749 (27 288 vid årsskiftet) Mkr

 

– Vårt förvaltningsresultat är fortsatt stabilt, vi har ökade hyresintäkter men även ökade kostnader för drift och finansiering. Med flera typhus under produktion för både Statens institutionsstyrelse och Kriminalvården ser vi fram emot en fortsatt tillväxt, säger vd Åsa Hedenberg.

På årsstämman i april beslutades om en utdelning om 555 Mkr till ägaren, staten. Samma månad trädde den nya säkerhetsskyddslagen i kraft och på ett seminarium i anslutning till stämman berättade informationssäkerhetsspecialist Kim Hakkarainen från Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST) om hur den nya lagen påverkar olika verksamheter.

Tekniska problem med uppvärmningen vid en enskild fastighet har lett till att våra koldioxidutsläpp från inköpt energi ökat betydligt jämfört med samma period föregående år. Vi ser nu en risk att inte kunna uppnå vårt mål med minskade utsläpp för 2019. Vi behöver ta krafttag för att nå vårt långsiktiga mål – en minskning med 75 % till 2030.

Delårsrapporten finns att läsa i sin helhet här.

Vi stärker vårt digitaliseringsarbete med ny CIO

2019-07-01

Specialfastigheters IT-chef Masoomeh Antonsson har utsetts till CIO för bolaget. Tjänsten är ny och ska stärka organisationens utvecklingsarbete inom digitalisering.

– Digitalisering innebär nya möjligheter till effektivisering av vårt arbete och till ett ännu bättre kunderbjudande, men det finns också risker som ofta underskattas. För oss som jobbar med säkerhetsfastigheter är det en extra utmaning som vi behöver rusta oss för. Därför är vi väldigt glada att vår IT-chef nu byter roll till CIO och förstärker vår ledning, säger Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter.

– Den snabba tekniska utvecklingen ökar kraven på den tekniska standarden i våra fastigheter, medarbetarnas kompetens inom området samt vår förmåga att identifiera och åtgärda säkerhetsbrister kopplade till ny teknik. Jag ser mycket fram emot att anta dessa utmaningar och att leda vårt utvecklingsarbete inom det här området, säger Masoomeh Antonsson, tillträdande CIO för Specialfastigheter.

Masoomeh Antonsson tar också plats i bolagets ledningsgrupp från och med den 1 juli.

Michaela Sköld blir ny förvaltningschef

2019-05-29

Michaela Sköld har rekryterats som ny förvaltningschef på Specialfastigheter. Michaela Sköld kommer närmast från Fortifikationsverket där hon varit chef för förvaltningsstödsenheten region Mitt och där hon även haft rollen som ställföreträdande regionchef.

– Jag har alltid jobbat med fastighetsförvaltning och brinner verkligen för det. För mig är det också viktigt att kunna bidra till vårt samhälle samtidigt som jag tycker om att ha en affärsmässig syn på kundrelationer och verksamheten. Jag ser verkligen fram emot att få börja på Specialfastigheter eftersom jag ser att företagets arbetssätt och värderingar stämmer väl överens med mina, säger Michaela Sköld.

– Vi är väldigt glada att över att Michaela Sköld kommer till Specialfastigheter. Med lång erfarenhet från fastighetsbranschen, strategiskt arbete med både verksamhetsutveckling och utveckling av arbetssätt och sist men inte minst hennes kunskaper om säkerhet kommer hon bidra till att utveckla verksamheten i allmänhet och förvaltningen i synnerhet, säger Åsa Hedenberg, vd för Specialfastigheter.

Michaela kommer att ingå i Specialfastighets ledningsgrupp. Hon tillträder tjänsten som förvaltningschef den 12 augusti.

 

Volontärsamarbete för medarbetare i hela landet

2019-05-20

Varje år erbjuds våra medarbetare att jobba volontärt på arbetstid under åtta timmar. Under den gångna veckan har vi dessutom haft möjligheten att göra en ideell punktinsats i någon av Erikshjälpens second hand-butiker runt om i landet, vilket många medarbetare nappat på. Det har kunnat handla om att exempelvis organisera i en lagerhylla, prismärka, skylta eller stå i kassan. Ett kort, tidsbegränsat uppdrag som man kunnat göra tillsammans med sina kollegor – och ett enkelt sätt att testa på det här med volontärarbete för den som tvekat tidigare. 20 medarbetare runt om i landet tog chansen att hjälpa till och här är några av deras reaktioner:

”Vi hade en toppendag på Erikshjälpen! Kändes verkligen bra att få chansen att medverka tillsammans med denna verksamhet under en arbetsdag och att göra nytta mer än vanligt.”
Gustaf i Lund

”Tacksam mot vår arbetsgivare Specialfastigheter som ger oss möjligheten. Glad så klart att få hjälpa till.”
Mats i Stockholm

”Jag blev glad när det äntligen kom ett engångsuppdrag i Örebro, dessutom på ett ställe jag väl känner till sedan förut – brukar både skänka saker och handla där! Inte bästa dagen kanske, med flera resdagar under veckan, men jag tar mig den tiden.”
Beate i Örebro

Till arkivet