Startsidan
Jobba hos oss
Våra medarbetare berättar
Förvaltare

Förvaltare

Specialfastigheters förvaltare ansvarar för driften och underhållet av våra fastigheter. I samarbete med våra projektledare genomför förvaltarna mindre ny- och ombyggnadsprojekt. I arbetet ingår också att planera och genomföra underhåll utifrån de strategiska beslut som har fattats i företaget.

Förvaltarrollen innefattar ekonomiskt ansvar för fastigheterna och inte minst uppföljning av budget och affärsplan. I rollen som förvaltare har man personalansvar för ett antal drifttekniker. En annan viktig del i arbetet är att utveckla och behålla goda relationer med våra kunder.

Per berättar om arbetet som förvaltare

Per är inte förvaltare i grunden utan började med att läsa logistik. Han utbildade sig i Luleå och flyttade sedan hem till Örnsköldsvik för ett jobb inom industrin, där han utgjorde en länk mellan Sverige och Kina vid produktion av fartygskranar. Därefter arbetade han bland annat som affärsutvecklare på Jernhusen och testade då även på förvaltarrollen efter att ha gått en diplomerad förvaltarutbildning vid STF/BFAB. Förvaltaryrket gav mersmak och sedan två år förvaltar Per ett antal fastigheter hos Specialfastigheter.

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

Ingen dag är den andra lik! Rollen är otroligt bred – man får kombinera det som händer här och nu med ett mer strategiskt långsiktigt tänk. Det som gör det möjligt och roligt är att man har så många duktiga människor internt och externt som man är beroende av. Det är många kontakter att hålla dagligen, inte minst med hyresgäster. Vi har ju ett stort samarbete med hyresgästerna både i vardagliga fastighetsfrågor men också myndighetsfrågor som det systematiska brandskyddsarbetet (SBA), energieffektiviseringar och arbetsmiljö. Jag har också personalansvar för min driftpersonal. Det är bra att vi har egen drift – genom att ha det ”i huset” är alla medarbetare lika engagerade i fastigheterna och vill drifta dem på bästa sätt.

Sen är det en hel del resande, såklart. I grunden är förvaltare ett administrativt jobb, men det blir också mycket praktiskt arbete. Jag tycker det är en bra balans mellan skrivbordsjobb och att komma ut och träffa kunder och personal på plats.

Hur återspeglas våra kärnvärden i ditt arbete?

Långsiktighet tycker jag återspeglas i att vi har egen personal i alla roller, det ger ett långsiktigt tänkande. Närheten och samverkan med kund är också speciellt för oss. Vi har ju ett antal stora kunder som vi jobbar väldigt tätt med. Säkerhetsperspektivet är roligt och utmanande – en extra dimension att ta hänsyn till i allt vi gör. Vårt ägardirektiv säger att vi ska bidra till låg totalkostnad för staten, och det gör vi till exempel genom att vi sparar energi och tänker på hållbarhet. När man bygger långsiktigt kommer hållbarheten faktiskt med ”på köpet”.

Vad är det som gör det roligt att gå till jobbet?

Främst alla människor man samarbetar med, både internt, hos kunden och hos leverantörer. Man ställs hela tiden inför nya utmaningar och grejer som ska lösas. Du kan inte ha alla svar själv utan måste ta hjälp både inom och utom organisationen. Dessutom är det spännande att få ett ”eget” fastighetsbestånd som man tillsammans med ett team ska utveckla. Man har sitt eget lilla företag i företaget, det är ett självständigt jobb. Man får helt enkelt leda och utvecklas tillsammans med teamet. Jag tycker att min bakgrund och mixen av det jag bra på – LEAN-produktion, affärstänk och fastighetsförvaltning – verkligen kommer till sin rätt här.

Vad är den största utmaningen i arbetet?

Att inse att man inte kan göra allt samtidigt. Att gå från kort till lång sikt, beta av sakerna i rätt ordning. Är man för mycket ”här och nu” tappar man långsiktigheten, men tänker man å andra sidan bara långt så får inte kunden hjälp med det han eller hon behöver just nu.

Hur ser du på din framtid i företaget?

Jag trivs bra i min roll och vill fortsätta utvecklas med företaget. Jag tror mycket på den organisation vi har och känner att vi är på rätt väg. Specialfastigheters nisch är extra spännande i den tid vi lever i – kraven på säkra fastigheter bara ökar. Förvaltarrollen går dessutom att vinkla på olika sätt beroende på vilken bakgrund man har. Alla har ju olika spetskompetens, och inom de områden där man har mer att lära finns alltid möjligheten att få hjälp av en kollega. Man kommer aldrig bli fullärd i den här rollen, det börjar jag inse.

Vad gör du när du inte jobbar?

På fritiden umgås jag mycket med vänner och förstås med familjen, i och med att jag har två små barn. Just nu bygger vi dessutom eget hus. Bottenplattan är gjuten och det ska vara inflyttningsklart till våren. Så just nu är det fokus på hus både privat och på jobbet!